Nastavitve piškotkov
Akcijska ponudba
 

Vitamini in minerali

Vitamini in minerali so nujne sestavine zdrave prehrane, saj jih naše telo potrebuje za svoje življenje in trdno zdravje. Zato lahko neuravnotežena prehrana, razne diete ali enolično prehranjevanje v našem organizmu kaj hitro privedejo do pomanjkanja vitaminov in mineralov, s čimer resno ogrozijo naše zdravje in dobro počutje. Današnji način življenja v glavnem ne dopušča možnosti, da bi se prehranjevali redno in uravnoteženo, zato so potrebe našega organizma po posameznih vitaminih in mineralih nemalokrat povečane. Poleg tega potrebe po vitaminih in mineralih še dodatno povečujejo številni stresi, ki smo jim izpostavljeni, kajenje, onesnaženo okolje, prekomerno uživanje alkoholnih pijač, pomanjkanje spanja ter seveda tudi rast, nosečnost, dojenje, bolezen, okrevanje po operaciji ali poškodbi, starost, ipd. ter različne bolezni prebavil kot so celiakija, cistična fibroza, driska, itd.

Da bi se izognili omenjenemu pomanjkanju lahko uživamo več sadja, zelenjave in prehranskih dopolnil, ki bodo zagotovo napolnila skromne zaloge v našem organizmu ter nam dala elana in energije za vesel in prešeren vsakdan.

 

Vitamin C

C-vitamin sodeluje v številnih metabolnih procesih, ki potekajo v telesu. Nujen je za  tvorbo kolagena, ki je odgovoren za čvrstost kože. Ob tem še pospeši celjenje ran ter je eden najpomembnejših antioksidantov, saj preprečuje škodljive učinke prostih radikalov. Le-ti so tudi odgovorni za procese staranja v telesu ter pospešitev nastanka številnih bolezni, kot so rak, bolezni srca in ožilja.

Vitamin C podpira delovanje imunskega sistema, aktivira pa tudi bele krvničke, ki so odgovorne za obrambo pred okužbami z virusi, bakterijami ter glivicami.

 - Pri intenzivnem ukvarjanju s športom močneje nastajajo prosti radikali v telesu, zato takrat povečajmo vnos vitamina C. To pa ne velja za zmerno telesno aktivnost, saj z njo še spodbujamo delovanje antioksidativnih sistemov organizma.
- Ogljikov monoksid oziroma onesnažen zrak uničuje vitamin C, zato bi morali prebivalci mest uživati več vitamina C.
- Priporočena dnevna količina vitamina C za zdrave ljudi, starejše od 15 let, je 60 mg na dan.
- Uživanje preveč vitamina C lahko povzroči slabosti, krče, drisko in tudi ledvične kamne.
- Organizem ne more shranjevati presežka vitamina C, zato je priporočeno uživanje le-tega v manjših količinah večkrat na dan. V vsakodnevno prehrano vključimo vsaj pet obrokov svežega sadja in zelenjave, ki so vir vitamina C.
- Vitamin C je občutljiv na vplive okolja (toploto in svetlobo) in hitro izgubi svojo  aktivnost, zato je sadje in zelenjavo najbolje uživati surovo ali minimalno kuhano.

Vitamini skupine B

Krhki lasje, ki izpadajo, nohti, ki se radi cepijo, bledikavost, vneta in suha koža, razjede na ustni sluznici in razpoke v ustnih kotičkih - vsi ti znaki lahko kažejo, da telesu primanjkuje vitaminov iz omenjene skupine. Prav tako se pomanjkanje lahko kaže tudi kot razdražljivost, utrujenost, težave s spanjem, depresija ter tudi kot občutja šibkih mišic, ščemenja in pekočega zbadanja v rokah.

V to skupino uvrščamo vitamin B1 (tiamin), ki dobro vpliva na počutje, dobro voljo, priskrbi nam, da imamo dovolj energije in zato je tudi naš izgled privlačnejši. Pomaga tudi pri presnovi ogljikovih hidratov. Skrbi za normalno delovanje živčnega sistema, mišic in srca.

Vitamin B2 (riboflavin) deluje v celičnih procesih kot prenašalec vodika. Koristen je za zdravo kožo, nohte in lase. Ob pomanjkanju se pogosto pojavi vnetje kože (dermatitis).
Nikotinska kislina ali vitamin B3 je potreben za delovanje živčnega sistema in možganov.
Pantotenska kislina ali vitamin B5 sodeluje pri presnovi maščob in ogljikovih hidratov.

Vitamin B6 je pomemben za presnovo aminokislin, uravnava tudi delovanje  hormonov. Telo ga potrebuje za tvorbo protiteles in rdečih krvničk. B6 je potreben za pravilno delovanje metabolizma in hormonskega ter imunskega sistema. 
Biotin sodeluje pri presnovi ogljikovih hidratov, maščob in nekaterih aminokislin. 

Vitamin B12 vpliva na nastajanje rdečih krvnih celic, skupaj s folno kislino je  potreben za nastajanje dednega materiala med delitvijo celic. Če ga v telesu ni dovolj, lahko pride do posebne vrste slabokrvnosti (megaloblastne makrocitne anemije).

- Raziskava je pokazala, da so se ljudje, ki so na dan zaužili 10 mg tiamina, počutili bolj polni energije in tudi spali so boljše kot ljudje, ki so jemali placebo.
- Pomanjkanje vitamina B1 imenujemo tudi beriberi, ki se kaže z motnjami v delovanju srca in obtočil, nevroloških motnjah in duševnih spremembah. 
- Uživanje vitamina B pogosto koristi ljudem, ki so kronično utrujeni, saj raziskave  kažejo, da je pri njih pogosto (pre)nizka raven delovanja vitaminov B.
- Naše telo nekaterih vitaminov ne more skladiščiti. To so vitamini skupine B, vitamin C in folna kislina. Ti vitamini so topni v vodi, presežek se izloči preko ledvic z urinom.

Vitamin F

Vitamin F imenujemo tudi tokoferol in tokotrienol. Je pomemben antioksidant in pomaga celicam telesa povečati obrambo pred prostimi radikali. Torej pomaga preprečevati  stanja, ki pospešujejo staranje organizma ter tudi kože.

- Naše telo potrebuje okoli 12 mg vitamina F dnevno.
- Pogoj za normalno absorpcijo vitamina E iz hrane je, da vsebuje hrana dovolj maščob.
- Količina vitamina E je ponekod označena v mednarodnih enotah (IU) - 1,5 IU je 1 mg.
- Pomanjkanje vitamina E se kaže kot zaspanost, utrujenost, nezbranost ter slabokrvnost.

Komentarjev (0)

Komentar
Ime:

E-mail:


Napišite vaše mnenje: Opomba: Uporaba HTML kode ni dovoljena!

V spodnje polje prepišite varnostno kodo s slike:

Ključne besede: minerali, multivitamin, vitamin c, vitamini,
Martis d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Zdrava.si © 2017